Städbranschen är en bransch som omsätter flera miljarder kronor årligen där det finns hundratals aktörer som erbjuder sina städtjänster. Segmentet riktat mot städning av privata hem växer mycket snabbt eftersom fler och fler familjer består av två arbetande föräldrar med ont om tid samt att befolkningen åldras och blir i behov av städtjänster för att få hjälp med att ta hand om sina bostäder. Över 1 miljon hushåll använder idag någon form av städtjänst och projektionerna förväntar att det fortsätter öka med 10% om året. Beroende på vilken nivå av städning man är ute efter så är tröskeln för att börja anlita en grundläggande städtjänst mycket låg. Med det sagt så har hemägare i stort sett oändligt med möjligheter när de skall välja ett städföretag.
Anlita rätt städföretag för hemstädning och flyttstädning
Städfirmor för hemmet består av fristående individer, lokala städföretag samt franchise städföretag. Det varierar mycket mellan dessa, allt från kundtjänst till pris och kvalitet samt ryktet i området. Här är några av de frågor du bör börja med att ställa när du skall välja ett rekommenderat städföretag i Umeå:
- Hur länge har ni varit verksamma?
- Ungefär hur många hem städar ni i dagsläget?
- Hur många anställda har ni? Det här är en bra fråga för att säkra pålitlighet. Om de städar många hem men har ett mycket begränsat antal städare så kanske inte kvaliteten är så bra eller så riskerar du att de ofta avbokar för de har ont om personal.
- Vem levererar ert städmaterial? Kemikalier, utrustning och dammsugare. Om städbolaget själva står för dessa saker, hur säkrar det då att man inte tar med sig bakterier och smuts från ett hem till ett annat?
- Är dina anställda heltidsanställda? Deltidsanställda eller tillfälligt anställda ökar risken eftersom företaget antagligen inte känner dem lika väl som heltidsanställda.
- Erbjuder ditt städföretag försäkringar som täcker samtliga anställda? Mycket viktigt om en arbetare skulle bli skadad i ditt hem.
- Erbjuder ditt städföretag adekvata försäkringar för att täcka stölder, skador och andra händelser? Väldigt viktigt att det är lagligt för de anställda att arbeta i Sverige eftersom om de inte har uppehållstillstånd så kommer försäkringarna inte täcka eventuella stölder.
- Fråga företaget om hur deras anställningsprocess går till. Ett företag som inte direkt kan svara på detta kommer med stor sannolikhet anställa vem som helst, vilket ökar riskerna för ditt hem. Det är viktigt att veta att företag gör bakgrundskontroller på sina anställda.
- Hur kommer de anställda in i ditt hem om du inte är där? Om du ger dem en nyckel så vill du veta processen kring hur de hanterar kunders nycklar. De bör ha ett kassaskåp eller liknande samt strikta rutiner kring hur nycklar skall hanteras.
- Om ditt hem har ett alarm är det viktigt att du ger dem en egen kod för att komma in i ditt hem. Många hemägare försöker komma ihåg att stänga av larmet dagen som städbolaget kommer men oftast så glöms det bort. Genom att ha en egen kod till städbolaget så vet du att de alltid kommer in och du kan spåra när de använt koden.
- Vad har de för avbokningsvillkor och fram till när kan man avboka?
- Vad skall du göra med dina husdjur?
- Fråga hur bolaget hanterar eventuella skador i hemmet. Det är oundvikligt att skador sker så det är viktigt att de har en procedur för hur de hanterar det.
- Fråga hur de städar och vilket typ av schema de följer för att säkra så det blir städat ordentligt.
- Fråga i förväg vad de gör och inte gör. Genom att veta i förväg så kan du bygga realistiska förväntningar för dig och företaget.
- Fråga hur de agerar om du är missnöjd med städningen som de utfört.
Det finns många frågor att ställa men dessa är några av de viktigaste när du skall intervjua ett potentiellt städföretag. Lycka till!